Carin gaat mee met expeditiegidsen Billie en Martin

Het is drukkend warm en de leerlingen van groep 7 en 8 van CBS Talentum staan te zuchten… Ze zijn op Expeditie Wildernis en het is 27 graden. Straks gaat het misschien regenen en er is zelfs onweer voorspeld, maar voorlopig staan ze hier en laten de informatie die gegeven wordt door de vrijwillige expeditiegidsen Billie en Martin op zich inwerken.

Expeditie in de Vreugderijkerwaard

We zijn in de uiterwaarden van de IJssel, ter hoogte van de Vreugdehoeve, iets ten Noorden van Zwolle. Het project “Ruimte voor de Rivier” heeft hier een prachtig natuurgebied opgeleverd, compleet met vogelkijkhut en ontelbare mogelijkheden om de natuur van dichtbij te gaan onderzoeken. Dat is ook precies wat de kinderen vanmiddag gaan doen.

Van vogels spotten tot muntthee maken
Billie en Martin, beiden vrijwilligers van NMO voor het project Expeditie Wildernis, zijn bevlogen en leggen op een rustige manier uit wat de kinderen kunnen gaan doen en waar ze wel en niet mogen komen. Dit laatste in verband met broedende vogels en mogelijke verstoring. De leerlingen zijn al in groepjes ingedeeld en onder begeleiding van een juf of ouder gaan ze aan de slag. Ieder groepje krijgt een zak met materiaal en opdracht mee. Er is keuze uit: vogels kijken, stenen en jutten, bodemboringen doen, waterdiertjes vangen, muntthee maken, wilgenbosje onderzoeken, hoogwatersporen zoeken, vlaaien en vijgen, rivier maken, geurpotje maken en afval zoeken. Omdat niet alle groepen alle opdrachten kunnen doen, wordt er gekozen en gewisseld. In de loop van de middag blijken de opdrachten waterdiertjes zoeken en bodemboringen doen het meest favoriet. Er worden visjes gevangen, schrijvertjes, bootsmannetjes, een waterschorpioen en zelfs een modderkruiper. De kinderen kunnen de dieren (en planten) met een loepje bekijken en aan de hand van zoekkaarten determineren. Na afloop worden de vangsten weer in het water teruggedaan. De bodemboringen worden op diverse plekken gedaan, zodat de bodemprofielen goed zichtbaar worden : van zwart zand via bruinige klei naar blauwe klei en nat zand. Met de informatie uit de opdrachtenzak (“maak een worstje van de klei” ) kunnen de kinderen de diverse grondsoorten benoemen. Na afloop worden de gaten weer dichtgemaakt.

Concentratie
Terwijl na een half uur een verkoelend briesje opsteekt, hoor ik geen kind meer klagen, maar zie steeds meer gefocuste gezichten: zoeken naar watermunt levert een lekker kopje verse thee op, bloemen zoeken voor op je plakkaartje, enthousiaste verhalen hoe ze zélf een rivier hebben gemaakt. Er wordt volop gejut en gezocht, vogels gespot en geurpotjes gemaakt. Er wordt in poep gezocht. Alleen het afval zoeken vindt geen deelnemers.. Nu ligt er hier gelukkig ook geen afval, omdat de kinderen alles keurig in hun rugzak meenemen of het in de plastic zak die de gidsen hebben meegenomen, doen.

Geschoolde gidsen
Billie en Martin vertellen me dat er sinds 15 mei dit jaar ongeveer 40 scholen voor dit project zijn aangemeld. Er zijn 8 actieve gidsen die door Natuur en Milieu Overijssel zijn geschoold, die allemaal even betrokken zijn. Tot 19 juli zijn er meerdere keren per week expedities. Blijkbaar is er dus behoefte aan dit soort onderwijs en praktijkwerk.

Wanneer gaan we weer?
Dat de kinderen het leuk vinden, ondanks de hitte en het gerommel van onweer, blijkt uit de modderstrepen op de gezichten en de besmeurde kleding en handen. Op de vraag van Billie en Martin hoe ze het hebben gevonden, klinkt “Leuk”, “Interessant” en “Wanneer gaan we weer?” Terwijl we teruglopen naar de auto’s, valt er een spatje regen, maar pas op de terugweg naar school, barst er een verkoelende bui los.