Michelle Brouwer ontmoet natuurwijzer Marion Damgrave

In een klaslokaal waar kinderen met winterjassen aan en mutsen op aan tafeltjes zitten, staan juf Marijt en natuurwijzer Marion (vrijwilliger bij IVN) klaar om de leerzame buitenochtend te beginnen. Ook zij zijn al volledig gekleed op het gure weer. Als startsein van het uitje prikkelt natuurwijzer Marion de klas met de vraag 'Is dit natuur?' waarbij ze zelfgemaakte foto's laat zien van verschillende elementen: een wilde olifant in Afrika, een bloem, een insect van heel dichtbij gefotografeerd. De klas van deze Vrije School in een kleine stad is enthousiast, stelt veel vragen en vertelt ongeremd uit eigen ervaring.

Bosuitje

Het 'bosuitje' van vandaag staat deels in het teken van de overgang van herfst naar winter. In het naastgelegen bosachtige park laat Marion zien hoe je met een 'truc' brandnetels kan aanraken zonder geprikt te worden: door van boven naar beneden te glijden met je hand. Meerdere kinderen durven dit na te doen en zijn trots op hun nieuw vergaarde truc. Op een rustige plek laat Marion de kinderen op zakken of matjes in het gras zitten en daagt ze uit zo lang mogelijk stil te zijn om de natuur 'naar hen toe te zien komen'. Een jongen slaat met een tak in de bladeren, een ander kind zoekt onder zich naar diertjes, sommigen zoeken contact met elkaar. De stilte wordt af en toe onderbroken, maar Marion geeft niet op. Acht minuten 'stilte', dan lopen we verder. Ondertussen vertellen de kinderen honderduit, en vragen alles wat in hen opkomt.

Hoofd, hart en handen
In een open veld gaan de kinderen verdeeld in groepjes een spelletje spelen. Ze moeten geblinddoekt aan een boom voelen en daarna proberen aan te wijzen welke boom in het veld ze hebben aangeraakt. Marion wil de kinderen laten focussen op de natuur, hen proberen elementen te laten herkennen en ze zo de natuur laten ontdekken.'Hoofd, hart, handen', somt Marion op als ze vertelt over haar visie op de natuur en het zijn van natuurwijzer. Dat is waar ze op focust. Ze wil de kinderen, maar ook de volwassenen die ze soms door de natuur leidt, de natuur laten beleven en ervaren. Het is haar missie, of wens, de mens deel uit te laten maken van de natuur, in plaats van deze erover te laten heersen.Nadat we rillend van de kou hebben gezien hoe een van de kinderen zijn zelf opgevoede Indische loopeend heeft gelokt, gaan we terug naar de school. Marion vraagt de kinderen een wintervoorraad voor de dieren mee te nemen. Ik vind eikeltjes en dennenappels en neem deze mee. Op het schoolplein wordt de grote wintervoorraad verzameld op een rustige plek.

Marion sluit het uitje af in een kring met de kinderen hand in hand, waarbij de kinderen mogen vertellen wat ze ervan vonden. Het voelen van bomen was een duidelijke hit. Dat wat ze met hun handen hebben gevoeld en met hun hoofd hebben moeten reconstrueren heeft de meeste sporen in hun harten nagelaten.